Su Seimo Aplinkos apsaugos, Europos reikalų komitetų ir
Energetikos komisijos nare VIRGINIJA VINGRIENE kalbamės apie tai, kas
nuveikta per beveik ketverius jos kadencijos metus ir ką būtina dar
padaryti.
– Valstybinių miškų ūkio reforma jau praėjo. Kaip vertinate
šią reformą, kokias matote klaidas, ar pasiteisino pasirinkta valdymo
struktūra?
– Prieš trejus metus pradėtos miškų ūkio reformos reikalingumu niekas neabejojo ir dabar neabejoja. Tam buvo pribrendęs laikas, nes ankstesnioji valdymo tvarka buvo pasenusi, ne visos urėdijos dirbo efektyviai, buvo labai mažų ir mažai pelningų, jas būtinai reikėjo jungti. Juolab kad valstybinių įmonių valdymo optimizavimas buvo viena iš stojimo į EBPO sąlygų. Šiandien turime pripažinti, kad klaidų neišvengta. Vienas iš argumentų, kad po reformos padidės miškininkų atlyginimai, neįvyko. Atlygis padidėjo, bet ne miškininkams, o Valstybinių miškų urėdijos vadovybei, jos valdybos nariams. Pagrindinės reformos klaidos – per mažai buvo kalbamasi su miškininkais, nebuvo aiški reformos vizija, padidintos iki 6 proc. kirtimų normos, o ir Aplinkos ministerijos vadovybė laikėsi gana arogantiškos pozicijos, iš pat pradžių metusi šešėlį ant visos miškininkų bendruomenės, prisidėjo prie kiršinimo ir gąsdinimo. Tai akivaizdžiai rodo ministerijos vadovybės patirties valstybės tarnyboje, politikoje ir vadyboje stoką. Ši reforma parodė tai, kaip nereikėtų daryti reformų. Labai gaila, kad mokytis turėjome tokio aplinkosaugai jautraus ir svarbiausio mūsų šalies gamtos išteklių sektoriaus rėmuose. Miškas – ne vien mediena ir pajamų skaičiavimas, tai ne tik ūkinė veikla, bet ir ypač svarbi kraštovaizdžio, rekreacijos, aplinkosaugos dalis.
– Prieš trejus metus pradėtos miškų ūkio reformos reikalingumu niekas neabejojo ir dabar neabejoja. Tam buvo pribrendęs laikas, nes ankstesnioji valdymo tvarka buvo pasenusi, ne visos urėdijos dirbo efektyviai, buvo labai mažų ir mažai pelningų, jas būtinai reikėjo jungti. Juolab kad valstybinių įmonių valdymo optimizavimas buvo viena iš stojimo į EBPO sąlygų. Šiandien turime pripažinti, kad klaidų neišvengta. Vienas iš argumentų, kad po reformos padidės miškininkų atlyginimai, neįvyko. Atlygis padidėjo, bet ne miškininkams, o Valstybinių miškų urėdijos vadovybei, jos valdybos nariams. Pagrindinės reformos klaidos – per mažai buvo kalbamasi su miškininkais, nebuvo aiški reformos vizija, padidintos iki 6 proc. kirtimų normos, o ir Aplinkos ministerijos vadovybė laikėsi gana arogantiškos pozicijos, iš pat pradžių metusi šešėlį ant visos miškininkų bendruomenės, prisidėjo prie kiršinimo ir gąsdinimo. Tai akivaizdžiai rodo ministerijos vadovybės patirties valstybės tarnyboje, politikoje ir vadyboje stoką. Ši reforma parodė tai, kaip nereikėtų daryti reformų. Labai gaila, kad mokytis turėjome tokio aplinkosaugai jautraus ir svarbiausio mūsų šalies gamtos išteklių sektoriaus rėmuose. Miškas – ne vien mediena ir pajamų skaičiavimas, tai ne tik ūkinė veikla, bet ir ypač svarbi kraštovaizdžio, rekreacijos, aplinkosaugos dalis.
Reikia priminti, kad problemoms spręsti veikia parlamentinė Aplinkos apsaugos komiteto kontrolė. Mes išsakome tikrai labai aštrias pastabas visais klausimais. Negailestinga kritike aš ketinu būti ir toliau. Įtvirtinome saugiklį dėl miškų išlaikymo valstybės nuosavybe, ko reikalauja šalies Konstitucija. Tad kartu su kolega Seimo nariu, premjeru Sauliumi Skverneliu registravome pataisą dėl Valstybių miškų urėdijos įtraukimo į strateginių (neprivatizuotinų) objektų sąrašą ir Seimas jai pritarė. Tai reiškia, kad ši įmonė negali būti privatizuojama, reformuojama ar pertvarkoma į kitas formas be specialaus Seimo sprendimo – tai užkerta kelią galimam jos privatizavimui. Šis žingsnis žengtas norint užkirsti kelią bet kokioms spekuliacijoms ar siekiui atiduoti miškus į privačias rankas.
Svarbu ir tai, kad Lietuva netaptų tik žaliavinės medienos
eksportuotoja, o didžiausia pridėtinė vertė būtų sukuriama būtent
Lietuvoje. Visuomenės lūkestis yra mažinti miško iškirtimo kiekius, kad
šie resursai nebūtų eikvojami ir eksportuojami, pridėtinę vertę
sukuriant užsienyje. Reikia skatinti baldų gamybą, lentpjūves, vietinę
pramonę aprūpinti mediena, išskirtinai remti smulkųjį medienos verslą,
daugiau dėmesio skirti aukštos pridėtinės vertės produktų gamybai, kas
pasitarnautų ir didesnėms pajamoms į šalies biudžetą, naujų verslų
plėtrai bei naujoms darbo vietoms regionuose.
– Europos žaliasis kursas – nauja Europos ekonominio augimo strategija, kuria siekiama ES sukurti teisingą ir klestinčią visuomenę, pasižyminčią modernia, išteklius efektyviai naudojančia ir konkurencinga ekonomika. Aktyviai skatinate eiti žaliojo kurso keliu. Kaip sekasi jį tiesti Lietuvoje?
– Europos žaliasis kursas – nauja Europos ekonominio augimo strategija, kuria siekiama ES sukurti teisingą ir klestinčią visuomenę, pasižyminčią modernia, išteklius efektyviai naudojančia ir konkurencinga ekonomika. Aktyviai skatinate eiti žaliojo kurso keliu. Kaip sekasi jį tiesti Lietuvoje?
– Nuo birželio 1 d. jau įsigalios mano su kolega Tomu Tomilinu
inicijuotos Užimtumo įstatymo pataisos dėl didesnių darbuotojų darbo
užmokesčio subsidijų darbdaviams, vykdantiems į Europos žaliojo kurso
tikslų įgyvendinimą ir technologinę pažangą orientuotas veiklas,
vykdantiems socialinį dialogą, teikiantiems žinioms imlias paslaugas.
Tokio pobūdžio verslus ketinama pusę metų subsidijuoti 2MMA dydžio
išmokomis, tam iš viso numatyta 381 mln. eurų parama. Parama būtų
paskirstyta taip: 1–2 mėnesius po karantino pabaigos, kiekvienam šių
verslų darbuotojui skiriant po 1214 eurų išmoką, jei būtų pasirinktas 70
proc. subsidijos variantas, arba 607 eurų išmoka, jei subsidijuojama
100 proc.; 3–4 mėn. subsidijuojama būtų 50 proc., skiriant maksimaliai
1214 eurų, o 5–6 mėn. – 30 proc., bet ne daugiau nei 303,5 eurų.
Europos žaliasis kursas – tai nauja Europos ekonominio augimo
strategija, kuria siekiama Europos Sąjungoje sukurti teisingą ir
klestinčią visuomenę. Tai apima tvarią beatliekinę, atliekas žaliavoms
naudojančią, į klimato kaitos proceso stabdymą orientuotą ekonomiką.
Teikti paramą pažangių technologijų gamybai ir žinioms imlių paslaugų
teikimui nuspręsta dėl to, kad šios sritys turi didžiausią potencialą
transformuoti pramonę siekiant didesnio ir vis augančio įmonių bei jų
veiklos sektorių našumo. Tačiau šios veiklos turėtų atitikti žaliojo
kurso kriterijus.
Šiuo metu yra rengiamas šių veiklų sąrašas, į kurį įeitų ir žiedinės
ekonomikos principais grįstos veiklos, išteklius tausojančios, gamybą iš
antrinių žaliavų, daiktų atnaujinimą vykdančios, želdynų tvarkymo,
aplinkos priežiūros, mažesnes CO2 emisijas išskiriančios, tarkim,
dviračių gamybos ir remonto veiklos bei panašiai. Nustatomi ir
konkretūs žaliojo kurso kriterijai bei saugikliai, reikalaujantys, kad
norintys šias subsidijas gauti verslai per pastaruosius trejus metus
nebūtų bausti už aplinkosaugos pažeidimus.
Tvarkantis su karantino iššūkiais ir padariniais, Europos žaliasis
kursas turi tapti prioritetine gaire Lietuvos verslui gaivinti.
Ekologiškas, aplinkos ir darbuotojų atžvilgiu atsakingai veikiantis
verslas – pagrindinis garantas ryžtingam, ilguoju laikotarpiu
perspektyviam išėjimui iš krizės sukeltos ekonominės stagnacijos.
Žaliojo kurso principais grįsta pramonė, aktyviai remiama valstybės ir
plėtojama bendradarbiaujant su kitomis ES šalimis, daugelio ekspertų ir
mano nuomone, yra perspektyviausias plėtros scenarijus ateičiai, o ypač
dabar, atsigaunant po koronaviruso pandemijos.
Žaliojo kurso naudą ir perspektyvą palaiko daugelis ES įtakingų
politikų, įskaitant Europos Komisijos pirmininkę Ursulą fon der Lejen
(Ursula von der Leyen), Vokietijos kanclerę Angelą Merkel (Angela
Merkel), už aplinkosaugą atsakingą eurokomisarą Virginijų Sinkevičių,
kurie ne kartą pabrėžė kurso svarbą ES ekonominio atsigavimo planui. Jų
teigimu, žaliasis kursas turėtų tapti kelrodžiu kompasu, kuriuo sekdamos
ES šalys gali šią katastrofišką pandemiją paversti beprecedente
galimybe sukurti naujovišką, technologiškai pažangią ir analogiškoms
krizėms daug atsparesnę ekonomiką.
Būtina pabrėžti, kad sėkmė priklauso nuo to, kaip nuosekliai bus
vykdomi kurso numatyti tikslai. Ekonominės pažangos galimybė bus puiki
proga Lietuvai abiem rankomis sučiupti laimės paukštę – proga, kurios
praleisti tikrai nederėtų. Todėl finansinę paskatą ir visus palaikymo
pajėgumus tikslinga kreipti būtent šia – dirbančio, kūrybiško, plataus
požiūrio, perspektyvaus ir pažangaus, socialiai atsakingo verslo –
linkme.
– Seimas po pateikimo pritarė siūlymui keisti
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą ir biodegalais nelaikyti
degalų, pagamintų iš palmių aliejų ir jų šalutinių produktų. Kodėl?
– Biodegalai turi būti gaminami iš tvarumo kriterijus atitinkančių
žaliavų. Palmių aliejaus ir kitų neigiamą poveikį atogrąžų miškams
turinčių žaliavų priskyrimas biodegalams yra nepateisinamas ir
diskredituoja visus biodegalus.Dėl augančios biodegalų paklausos
Europoje, Indonezijoje ir Malaizijoje yra naikinami atogrąžų miškai, o
jų vietoje plečiamos alyvpalmių plantacijos. Naikinant miškus deginami
durpynai sukelia itin dideles klimato atšilimą skatinančias dujų
emisijas, naikinama bioįvairovė, kyla grėsmė atogrąžų miškų gyvūnų ir
augalų išnykimui. Be to, tyrimai rodo, kad daugelyje šalių plečiant
alyvpalmių plantacijas ir vykdant jų veiklą dideliu mastu pažeidžiamos
pagrindinės žmogaus teisės, įskaitant priverstinius iškeldinimus,
ginkluotą smurtą, vaikų darbą, vergavimą už skolas ar čiabuvių
bendruomenių diskriminavimą.
Europos Parlamentas 2017 m. priėmė rezoliuciją, raginančią Europos
Komisiją iki 2020-ųjų apriboti palmių aliejų ir jų šalutinių produktų
naudojimą biodegalų gamybai. O pagal pernai Europos Komisijos
patvirtintus biodegalų darnumo reikalavimus, didesnės dalies iš palmių
aliejaus pagamintų biodegalų Europos Sąjunga numato atsisakyti iki 2030
metų. Tą numato 2018/2001 direktyva. Prancūzija pirmoji ES žengė
ryžtingą žingsnį dešimčia metų anksčiau perkėlusi direktyvos nuostatas
ir biodegalus iš palmių aliejaus uždraudė. Šiuo keliu ketina sekti ir
Vokietija. Draudimus ar ribojimus biodegalams iš palmių aliejaus ketina
taikyti ir kitos šalys: Jungtinė Karalystė, Švedija, Italija, Austrija,
Danija, Vokietija, Olandija ir Lenkija. Norvegija palmių aliejaus
biodegalus uždraudė, išsakiusi tvirtą poziciją, kad jie teršia aplinką
labiau nei iškastinis kuras. Tokios išvados prieita Norvegijos Atogrąžų
miškų fondo parengtoje ataskaitoje, taip pat ir 2016 m. Europos
Komisijos užsakymu atliktoje studijoje.
Pastaraisiais metais 60 proc. ES alyvpalmių aliejaus importo teko
energetikos sektoriui: iš jo 45 proc. panaudota kaip transporto degalai –
nuo 2010-ųjų šis skaičius padidėjo šešis kartus. Iš palmių aliejaus
pagaminti biodegalai sudaro mažiau nei 20 proc. visų Lietuvoje vartojamų
biodegalų, todėl jų vartojimo apribojimas nepadarys žymesnės įtakos
šalies biodegalų rinkai.
Parengė Rūta Steponaitytė
Šaltinis: http://miskininkas.eu
Sekite Virginijos Vingrienės Facebook paskyrą: https://www.facebook.com/vvingriene/.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą