Pakrantes nuo besimėtančių butelių išvaliusi užstato sistema
sulaukė įspūdingos sėkmės ir reikšmingai paskatino šalies piliečius
aktyviai rūšiuoti; Lietuvos depozito sistemos laimėjimai sulaukė net
tarptautinio įvertinimo.
Šie puikūs rezultatai tapo stipria paskata sistemą plėsti toliau. To
svarbą pabrėžė ir užsienio šalių mokslininkai, rekomendavę depozituoti
ne tik gėrimų, bet ir kosmetikos, konservų pakuotes bei vienkartinius
indus. Visgi, iniciatyva į taromatus įvesti vyno ir stipraus alkoholio
tarą sulaukė itin aršaus prekybininkų, alkoholio pramonės ir atliekų
tvarkytojų pasipriešinimo; dalis kolegų Seimo Aplinkos apsaugos
komitete, panašu, palūžo po šiuo spaudimu, ir mano inicijuotą projektą
atmetė.
Tačiau tai toli gražu ne priežastis nuleisti rankas –
projektas bus pakartotinai svarstomas Seime, o pati dėsiu visas
pastangas, kad jis sėkmingai ir pergalingai įsigaliotų.
Patobulinta Pakuočių atliekų įstatymo pataisa siekiama išplėsti užstato
sistemą įtraukiant į ją visas stiklo, plastiko pakuotes, taip pat
skardines, įskaitant visų alkoholinių gėrimų – vyno bei stipraus
alkoholio – butelius, kitas užstato sistemoje neįtrauktas pakuotes (nuo
100 ml iki 3 l talpos tarą). Greta teigiamo ekologinio poveikio, vyno ir
stipraus alkoholio butelių įtraukimas į depozito sistemą leistų
efektyviau sekti nelegalaus alkoholio srautus ir išskaidrintų pakuočių
atliekų tvarkymą.
Šiuo metu užstato sistemoje dalyvauja gėrimų PET buteliukai,
skardinės ir dalis stiklo pakuočių. Įtraukta ir dalis alkoholinių gėrimų
(alaus, sidro, kokteilių) stiklo pakuočių. Į šiuo metu veikiančią
sistemą tara buvo įtraukta atsižvelgiant į joje talpinamą produkciją,
nepaisant to, kad aplinką teršia tai pakuotė, o ne jos turinys.
Svarbu
pabrėžti, kad pati užstato sistema tarnauja pakuočių pirminio rūšiavimo
ir sutvarkymo tikslams, siekiant aplinkosauginio, socioekonominio bei
estetinio efekto. Todėl naująja pataisa į sistemą įtraukiamos pakuotės
yra atsiejamos nuo jose talpinamo produkto, kas – keista ir absurdiška –
iki šiol nebuvo padaryta, ir sistemoje dalyvavo tik specifinių gėrimų
tara.
Vienas esminių pataisos tikslų – dar labiau skatinti pirminį
atliekų rūšiavimą ir perdirbamą, naudojant pakuotes kaip žaliavą
kitiems produktams gaminti. Taip būtų įgyvendinami Europos Komisijos
mums iškelti ambicingi žiedinės ekonomikos tikslai, kuriais numatoma iki
minimumo sumažinti į sąvartynus išvežamų ir deginamų atliekų kiekį, ne
mažiau kaip 75 proc. jų perdirbant ar panaudojant pakartotinai. Bus
tausojami ištekliai, saugoma aplinka, sudaromos sąlygos Lietuvoje kurtis
pažangiems verslams.
Svarbiausias tokios politikos formavimo veiksnys – gyventojų
ekologinio sąmoningumo ugdymas. Tačiau Lietuvoje daugiamilijonines
investicijas kainavusi konteinerinė atliekų rūšiavimo (varpelių) sistema
kelią skinasi itin sunkiai, ir per keliolika metų davė vos 50 proc.
rūšiavimo efektyvumą. O štai taromatų sistema lūkesčius viršijo vos per
du pirmus savo gyvavimo metus, užtikrindama 92 proc. grįžtamumą.
Papildomai
įtraukus vyno ir stipriųjų alkoholinių gėrimų tarą, ženkli stiklo
pakuočių dalis taptų depozituojama, o tai reikš ir žymiai efektyvesnį
šių atliekų, po didžiųjų švenčių vis dar nusėjančių pakrantes ir miškus,
sutvarkymą.
Būtina pabrėžti, kad šiandien net 60 proc. tokios
taros keliauja į buitinių atliekų konteinerius, taip didindamos ne tik
sąvartynų turinį, bet ir atliekų tvarkymo kaštus gyventojams, o juk
stiklą taip nesunku paversti nauja žaliava! Sistemą papildžius 250–300
mln. vienetų pakuočių, išsispręstų 45–50 tūkst. tonų stiklo atliekų
surinkimo ir tvarkymo problema.
Tai ženkliai pagerins atliekų rūšiavimo būklę Lietuvoje ir reikalaus
tik nežymaus dabartinės neefektyvios, nepopuliarios, ydingos ir numatyto
rezultato nedavusios konteinerinės atliekų tvarkymo sistemos pakeitimo.
Kad
ir kaip ilgai ji lieka naudojama, probleminis pakuočių atliekų
tvarkymas niekaip nepajuda iš mirties taško, atliekų tvarkytojams nuolat
žarstantis pasiteisinimais ir vis prašant suteikti daugiau laiko
susitvarkyti; valstybei nusileidus, tvarkytojų pažadai ir toliau lieka
neištesėti, o bevaisiam trypčiojimui vietoje taip ir nėra užkertamas
kelias. Šio dvejojimo akivaizdoje, po daugiabučių langais aplink
rūšiavimo varpelius lėtai, bet užtikrintai kaupiasi sąvartynai,
varpelius periodiškai užpildant netinkamai išrūšiuotomis atliekomis.
Įspūdingas
depozito sistemos efektyvumas leidžia tvirtinti, kad atliekas rūšiuoti
tikrai galime ir mokame, turėdami tam tinkamą motyvą; ir nieko blogo,
jei tas motyvas yra grynai finansinis – juk svarbiausia pats rezultatas.
O net jei dalis gyventojų nerūšiuoja, pakrantėse išmesdami
depozituojamą tarą, jie netiesiogiai pasidalina pinigas su tais, kurie
tas paliktas pakuotes surenka ir pristato į taromatus. Tai nematoma,
tačiau svarbi, ekonomiškai ir socialiai teisinga šios sistemos pusė.
Visgi pasiūlymas išplėsti sistemą sulaukė milžiniško prekybininkų,
atliekų sektoriaus ir alkoholio pramonės pasipriešinimo. Labai gaila,
kad dalis kolegų iš Aplinkos apsaugos komiteto neatsilaikė prieš šį
spaudimą ir atmetė ankstesnį mano projektą dėl depozito sistemos;
projektas bus pakartotinai svarstomas Seimo posėdžio metu, kur šis
komiteto sprendimas vis dar gali būti pakeistas.
Juokingiausia,
kad sistemos išplėtimui prieštaraujama toli gražu ne dėl aplinkosauginio
ar vartotojų intereso, o dėl nusistovėjusių atliekų tvarkymo verslų
įpročių, taip realiai ir nepagrindžiant pareiškimų, jog užstato sistemos
išplėtimas turės kokių nors žalingų padarinių – bent jau neteko girdėti
nė vieno įtikinančio argumento. Pastabos apie triukšmą ir nemalonius
kvapus skamba itin silpnai; nesunkiai išsprendžiama ir reguliariai
akcentuojama vietos prekybos centruose ar šalia jų stoka.
Juo labiau, kad projekte numatomas racionalus pereinamasis
laikotarpis (net iki 2024 metų!) iki esami taromatai bus pakeisti
tobulesniais. Pažangus, lankstus verslas visada ras išeitį ir sprendimą,
jei tik noriai priims tobulėjančias technologijas ir liks dinamiškas
bei konkurencingas. Juo labiau, kad skaitmeninė taromatų turinio
apskaita labai išskaidrina atliekų surinkimą ir sutvarkymą. Tą aiškiai
patvirtino ir Aplinkos ministerijos užsakyta studija. Gal tai ir būtų
viena rimtų priežasčių, kodėl taip gulamasi kryžiumi prieš užstato
sistemos plėtrą?
Galiausiai, prekybininkų kalbos apie tai, jog
dabartinė užstato sistema atrodo sėkminga tik todėl, kad į ją iki šiol
buvo įtrauktos tik labai tikslingai pasirinktos ir prie konkrečių
produktų pririštos pakuotės, gali būti paneigiamos sėkmingais užsienio
šalių praktikos pavyzdžiais, daugeliu atžvilgiu net sėkmingesniais nei
Lietuvoje; Suomija, į savo užstato sistemą jau kuris laikas įtraukusi
vyno bei stipraus alkoholio tarą, stiklo atliekų sutvarkymu lenkia
Lietuvą (89 proc. Suomijoje, 82 proc. depozituojamos ir 48 proc.
surinktų varpeliuose Lietuvoje).
Todėl šiandien verta kelti klausimą: ar bijosime toliau eiti
neišbandytu, tačiau pirmuosiuose žingsniuose jau pasitvirtinusiu
efektyviu, skaidresniu ir perspektyviu keliu? Verslui derėtų prisiminti,
kad sėkmė lydi tuos, kurie, susidūrę su nauju iššūkiu, ne klausia
„Kodėl?“, o užtikrintai ištaria „Kodėl gi ne?“. Verskime iššūkius
galimybėmis! Ši situacija labai įkvepia, ir net įpareigoja, kovoti už
depozito sistemos išplėtimą ir toliau, ir galiausiai kaip reikiant iš
sąstingio taško išjudinti itin opią ir ydingą pakuočių atliekų rūšiavimo
ir tvarkymo problemą Lietuvoje. Negalima atsitraukti ir nenuleisiu
rankų! Būtina dėl to eiti iki galo!
Sekite Virginijos Vingrienės Facebook paskyrą: https://www.facebook.com/vvingriene/.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą