Virginija Vingrienė: Siekiame skaidrinti ūkanotą atliekų tvarkymą |
Liaudies išmintis teigia: kuo giliau į
mišką, tuo daugiau medžių. Tas posakis labai tinkamas ir atliekų
tvarkyme. Kuo labiau gilinuosi, tuo daugiau matau negerovių, dėl kurių
auga atliekų tvarkymo kainos, bet nuo to paslaugos kokybė nedaug gerėja.
Tam prielaidas sudaro ir įstatyme esami nekonkretumai. Šiuo atveju –
sukonkretinti Atliekų tvarkymo įstatyme įtvirtintą nuostatą, kuria
nustatomas draudimas veikti atliekų tvarkytoją susijusių subjektų naudai
ar interesams. Šiuo metu įstatymas tokį draudimą taiko tik
organizacijos nariams ir pavedimo davėjams. Organizacijai toks draudimas
netaikomas, dėl ko atsiranda piktnaudžiavimo atvejų. Įregistruota
įstatymo pataisą siūlau vieną iš privalomų licencijavimo sąlygų
gamintojų importuotojų organizacijai ir jos valdymo organų nariams aiškų
draudimą veikti atliekų tvarkytojų ar su jais susijusių subjektų naudai
ar interesams. Tai reikštų, jog teismui nustačius šias veikas,
organizacija prarastų licenciją. Pagal dabar galiojančias įstatymo
nuostatas susiduriame su paradoksalia situacija, kuomet licencija
prarandama, kai organizacija neišlaiko numatyto 10 proc. rinkos dalies,
neapjungia 10 proc. rinkoje veikiančių gamintojų ar importuotojų ar turi
įsiskolinimų. Tai yra griežčiausia sankcija, kuri gali būti taikoma už
rimtus pažeidimus: atliekų nesutvarkymą ar neskaidrias veikas, bet
būtent esamame įstatyme to ir nenumatyta. Toks neproporcingas sankcijų
taikymas, numačius griežčiausią atsakomybę už mažareikšmius pažeidimus, o
už nusikalstamas veikas jo nesant, yra visiškai nelogiškas. Jis
nedrausmina ir neatgraso nuo galimai neskaidrių veikų. Minėtoji pataisa
padidins skaidrumą pakuočių atliekų tvarkymo srityje ir sudarys geresnes
sąlygas kontroliuoti organizacijų veiklą. Juo labiau, kad pastaruoju
metu į viešumą vienas po kito iškyla skandalai, susiję su galimai
neskaidriu atliekų tvarkymu.
Kartu su Seimo Aplinkos apsaugos
komiteto pirmininku Kęstučiu Mažeika, bendradarbiaudami su Aplinkos
ministerija, parengėme dar vieną Atliekų tvarkymo įstatymo pataisą,
kuria siekiama užkirsti kelią neteisėtam gaminių ar pakuočių atliekų
sutvarkymą įrodančių dokumentų išrašymui.
Parengti įstatymo pataisą paskatino
aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančių institucijų patirtis,
tikrinant atliekų tvarkytojus ir įrodančių dokumentų išrašymą. Kyla daug
abejonių, ar įrodantys dokumentai, kuriuos pateikia gamintojus ir
importuotojus atstovaujančioms institucijoms dėl gaminių ir (ar)
pakuočių sutvarkymo, atitinka realų faktą. Įrodantys dokumentai –
dokumentai, kurių pagrindu gamintojai ir importuotojai atleidžiami nuo
mokesčio už aplinkos teršimą mokėjimo. Pastaruoju metu pasitaiko atvejų,
kai atliekų tvarkytojai neteikia dokumentų arba vilkina dokumentų,
reikalingų įsitikinti, kad atliekų tvarkymas atitinka teisės aktų
reikalavimus pateikimą aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančiai
institucijai.
Todėl Atliekų tvarkymo įstatymą siūlome
pakoreguoti, įrašant, kad „neteisėtu gaminių ir (ar) pakuočių atliekų
sutvarkymą įrodančio dokumento išrašymu laikoma, kai asmenys nepateikia
aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančiai institucijai dokumentų,
būtinų vykdyti atliekų tvarkymo kontrolę.“
Šiuo metu Atliekų tvarkymo įstatymo
nustatyta, kad neteisėtu gaminių ir (ar) pakuočių atliekų sutvarkymą
įrodančio dokumento išrašymu laikoma, kai toks dokumentas yra išrašytas
už: 1) tas gaminių ir (ar) pakuočių atliekų rūšis, už kurias išrašyti
tokį dokumentą asmuo neturėjo teisės; 2) ne Lietuvos Respublikos
teritorijoje surinktą gaminių ir (ar) pakuočių atliekų kiekį; 3) kiekį
tų atliekų, kurios nepriskiriamos gaminių ir (ar) pakuočių atliekoms; 4)
komunalinių atliekų sraute susidarančias gaminių ir (ar) pakuočių
atliekas, surinktas ne savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų
tvarkymo sistemose ir jas papildančiose atliekų surinkimo sistemose; 5)
komunalinių atliekų sraute susidarančias gaminių ir (ar) pakuočių
atliekas, surinktas asmens, kuris neturi teisės aktų nustatyta tvarka
sudarytos sutarties su tomis savivaldybėmis (ar jų įsteigtais
juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų
tvarkymo sistemas), kurių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo
sistemose ir jas papildančiose atliekų surinkimo sistemose surenka
buityje naudojamas elektros ir elektroninės įrangos ir (ar) pakuočių
atliekas; 6) tą gaminių ir (ar) pakuočių atliekų kiekį, kuris gaminių ir
(ar) pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančio dokumento išrašymo metu dar
nebuvo sutvarkytas; 7) tą eksportuotą gaminių ir (ar) pakuočių atliekų
kiekį, apie kurio išvežimą neinformuota ir (ar) nepateiktas iš gavėjo
gautas dokumentas, patvirtinantis išvežtų gaminių ir (ar) pakuočių
atliekų panaudojimą, teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais. Tačiau
minėtame įstatyme nėra pagrindų dėl neteisėto įrodančių dokumentų
išrašymo, kai nepateikiami reikalingi dokumentai aplinkos apsaugos
valstybinę kontrolę vykdantiems pareigūnams. Visapusiška kontrolė būtina
įsitikinti, kad įrodantys dokumentai išduoti ir atliekų tvarkymas
vykdytas laikantis teisės aktų reikalavimų. Tai svarbu ne tik taršos
aplinkai prevencijos atžvilgiu, bet ir gamintojams ir importuotojams,
nes atliekų tvarkytojų jiems išduotas įrodantis dokumentas.
Ši pataisa kartu būtų ir įspėjimas
atliekų tvarkytojams, apie galimą išbraukimą iš įrodančius dokumentus
galinčių išrašyti atliekų tvarkytų sąrašo, kai nepateiks institucijoms
dokumentų apie realų atliekų perdirbimą.
Priėmus šią pataisą bus efektyviau
vykdoma atliekų tvarkymo kontrolė ir išaiškinami reikalavimų
nesilaikantys atliekų tvarkytojai.
Virginija Vingrienė
Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narėŠaltinis: Regionų naujienos (http://www.regionunaujienos.lt)
Sekite Virginijos Vingrienės Facebook paskyrą: https://www.facebook.com/vvingriene/.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą