2018 m. balandžio 21 d. pranešimas žiniasklaidai
Penktadienį, balandžio
20 d., Seime organizuojama apskritojo stalo diskusija, kurioje tikimasi
sulaukti pakuočių tvarkymo sektoriaus atstovų siūlymų, kaip būtina
keisti atliekų tvarkymo kontrolę reglamentuojančius teisės aktus, kad
būtų panaikinta galimybė piktnaudžiauti valstybinių kontroliuojančių
institucijų dėmesio stoka.
„Šiandien galiojanti
pakuočių deklaravimo tvarka leidžia dvejopai interpretuoti, kur turi
būti priskiriamos pagamintos pakuotės. Todėl susidariusioje padėtyje
nesąžiningi gamintojai piktnaudžiauja ir daro didelę žalą aplinkai.
Teisinio reguliavimo spraga turi būti panaikinta. Siekdama nuosekliai
diegti žiedinės ekonomikos principus, jaučiu pareigą asmeniškai
inicijuoti šios problemos sprendimą, todėl tikiuosi dalykiškų pastabų ir
konstruktyvių pasiūlymų iš diskusijos dalyvių“, – sakė Seimo Aplinkos
apsaugos komiteto narė Virginija Vingrienė.
Pakuočių tvarkymo
sektoriuje pakuotes importuojančios įmonės dažniausiai tvarkingai žymi
visas naudojamas medžiagas (polipropileną, aliuminį, popierių ir kt.) ir
tokią sudėtinę pakuotę deklaruoja pagal sudedamųjų medžiagų kiekį.
Kartais pakuotė ir dangtelis deklaruojami atskirai – tai taip pat
sveikintina praktika. Tačiau dalis lietuviškų pakuočių gamintojų teisės
aktų reikalavimus aiškina kitaip.
Kombinuotos pakuotės
yra apmokestinamos gerokai brangiau (apie 580 eurų už toną), todėl
nesąžiningi gamintojai popieriumi aptrauktą plastikinę pakuotę (retai
gaminamą be folijos lipduko ar plastikinio dangtelio) deklaruoja kaip
popierinę ar kartoninę. Mokestis už tokias pakuotes daugiau nei 20
kartų (!) mažesnis – vos 28 eurai už toną.
„Griežčiau
kontroliuojami gamintojai tvarkingai žymėtų ir deklaruotų visas
pakuotėse naudojamas medžiagas, tačiau priežiūra ir kontrolė šioje
atliekų tvarkymo srityje yra labai silpna, tiksliau jos nėra, todėl
nesąžininga veikla yra plačiai paplitusi. Taip ne tik apgaudinėjama
valstybė, bet ir efektyvus atliekų perdirbimas ar tolimesnis naudojimas
tampa sunkiai įgyvendinamas. Dėl to didelė dalis tokių atliekų keliauja
tiesiai į sąvartyną“, – sakė V. Vingrienė.
Gamintojų ir
importuotojų veiklą griežčiau turėtų prižiūrėti ir kontroliuoti Aplinkos
apsaugos agentūra (AAA) ir Regioniniai aplinkos apsaugos departamentai
(RAAD‘ai) neleisdami klaidingai deklaruoti pakuočių ir skaičiuodami
deramus mokesčius. Tokia prevencija šiuo metu yra visiškai nevykdoma, o
Aplinkos ministerija lieka pasyvi problemos stebėtoja ir net skatintoja.
Dar blogiau, kad tylų pritarimą tokiai aplinkosaugos požiūriu
skandalingai praktikai reiškia ir atliekų degintojai, viešai save
pristatantys kaip pakuočių tvarkymo sektoriaus žvaigždės ir problemos
sprendėjai. Tokia jų pozicija nesuderinama su Vyriausybės numatytais
perdirbimui ir/arba naudojimui skirtų kombinuotų pakuočių kiekiais,
kurie yra gerokai mažesni, nei popierinių ar net plastiko atliekų.
Dirbdami atsakingai degintojai kaip tik gautų daugiau naudos, jei
kombinuotos pakuotės būtų deklaruojamos ir tvarkomos pagal teisės aktų
nustatytą tvarką.
Daugiau informacijos:
Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narė Virginija Vingrienė, mob. 8 668 42 159
Sekite Virginijos Vingrienės Facebook paskyrą: https://www.facebook.com/vvingriene/.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą