Alytaus padangų įmonės sandėliuose
liepsnojusio gaisro katastrofa turėjo visiems tapti rimta pamoka,
išmokta smūgiu į galvą, galingai supurtančiu visų smegenis su aiškia
žinia: laukti, teisintis, tylėti negalima. Veiksmų imtis reikia čia pat
ir dabar. Visgi stumdymosi, pareigūnų apatijos išdavoje lenda vienas už
kitą absurdiškesni sprendimai, rodantys neišmoktas ankstesnių katastrofų
pamokas.
Iš baimės suklysti trypčiojimo vietoje,
nieko nedarymo pasirinkimas, stabdo pažangias iniciatyvas, bet saugo
pažeidėjų kailį. Apima jausmas, kad Lietuvos atliekų sektoriuje vyrauja
tikrų tikriausia iškreiptų veidrodžių karalystė.
Netoleruotinos spragos
Gaisras Alytuje atskleidė nepateisinamą sistemos aplaidumą mūsų šalyje.
Tai apima visus sektoriaus veikėjus, pradedant abejotinos reputacijos
padangų tvarkymo verslu, aplaidžiai ir baikščiai dirbančiomis kontrolės
institucijomis, ir biurokratais, formaliai pro pirštus žiūrinčiais net į
sąžiningų verslininkų nuogąstavimus dėl tiksinčios potencialių gaisrų
bombos.
Kaltę turėtų prisiimti ir Alytaus savivaldybės galva, gaisro metu
„didvyriškai“ suvaidinęs bebaimį gelbėtoją, patogiai nutylėjusiam faktą,
kad pats nedarė visiškai nieko, kad kelias katastrofai būtų užkirstas.
Jam, kaip jau ne pirmą kadenciją miesto taryboje dirbančiam politikui,
grėsminga „Ekologistikos“ situacija negalėjo būti naujiena.
Juo labiau, kad vos prieš metus šioje
įmonėje jau buvo malšintas vienas padangų gaisras. Nepasimokyta iš
„Metaloido“ ir Trakų atvejų. Nors šių ankstesnių gaisrų padariniai
nebuvo tokio didelio masto, sprendimai ir reakcija į juos turėjo būti
profesionalesni, užtikrinę užbėgimą Alytaus katastrofai už akių. Bet
skrupulingesnė padangų tvarkymo įmonių patikra pradėta tik po šios
nelaimės.
Deja, ne ten kur labiausiai reikia – griežčiausiai pradėtos tikrinti
tvarkingai, sąžiningai, socialiai atsakingai iki šiol dirbusios įmonės,
kurias sukontroliuoti, žinoma, yra lengviausia; o dar lengviau yra
atsisakyti išduoti veiklos leidimą įmonei, jau įrodžiusiai galint
saugiai atsakingai gaminti kokybiškus perdirbinius ir eiti žiedinės
ekonomikos keliu. Kol tai daroma, akivaizdūs „ekologistikų“ ir į juos
panašių pažeidimai tarsi toleruojami, aplinkosaugininkams ir
prokuratūrai tarpusavyje lyg karštą bulvę mėtant atsakomybę už
suliepsnojusios įmonės veiklos stabdymą.
Alytaus įvykis ne mažiau aiškiai parodė ir netoleruotinas ekstremalių
situacijų kontrolės spragas bei visišką nepasiruošimą pasitinkant
katastrofas. Pilietiškumo stoką pademonstravo ir verslas, nusprendęs
pelningai derėtis tokios nelaimės akivaizdoje; kai gaisro gesinimo
tikslams suteikta tik už 300 km buvusi laisva pastatų griovimo technika,
vietoje vos už 100 km Vilniuje.
Stichinės katastrofos akivaizdoje negali kilti jokių svarstymų apie
pelningų projektų prioretizavimą – toks radikaliai pragmatinis požiūris
prasilenkia ne tik su morale, bet ir sveiku protu. Katastrofai suvaldyti
nebuvo pasitelkti ir kariuomenės daliniai, kas seniai įprasta praktika
kitose šalyse. Viliuosi, pamokos išmoktos ir ateityje tai bus įvertinta.
Kaip nuplauti suteptą sąžiningo pažangaus
verslo reputaciją?
Socialiai atsakingas verslas visada racionaliai pasveria bet kokio
taupymo rizikas ir jų grėsmę savo reputacijai. Neatsakingas padangų
tvarkytojo UAB „Ekologistika“ ir kitų gaisrus patyrusių ar neskaidriai
dirbančių (o tokių padangų sektoriuje apstu) įmonių požiūris,
nusikalstamas jų vadovybių aplaidumas ar net galimai piktybiniai
veiksmai privalo, nevyniojant žodžių į vatą, būti vertinami
baudžiamosios teisės kalba. Juo labiau, kad ši nelaimė mums priminė
daugelio jau užmirštus sovietmetį siekiančius ryšius ir užkulisinius
susitarimus elito draugų ratuose.
Viliuosi, kad ši katastrofa pagaliau paragins kolegas politikus nustoti
trypčioti vietoje ir pradėti ne tik laikytis griežtesnių pozicijų kovoje
su nesąžiningo atliekų verslo apraiškomis, bet ir aktyviau reikšti
palaikymą drąsioms kolegų iniciatyvoms ne tik padangų perdirbimo, bet ir
kitų atliekų tvarkymo srityje. Nauja leidimų šiai veiklai tvarka
priverstų savo noru to nedarančius verslus veikti socialiai atsakingai
ir atvertų duris į jas neprisibeldžiantiems pažangiems, toliaregiškiems,
aplinkai draugiškiems verslams, kurie šiandien yra stabdomi
įsišaknijusio primityvaus požiūrio.
Būtina įteisinti griežtą verslo veiklos
rezultatų nepriekaištingumo reikalavimą asmeniui, norinčiam užsiimti
atliekų tvarkymo verslu. Tokiu atveju, kelias įmones praeityje prie
bankroto privedęs verslininkas būtų neginčytinai ir visiems laikams
braukiamas iš galinčių užsiimti šia veikla sąrašo. Lygiai tas pats turi
galioti ir nusikaltus atliekų tvarkymo srityje. Būtina pertvarkyti ir
įmonių kontrolės sistemą, užkertant kelią „rotary“ ar panašių klubų
ryšiais susietoms nuolaidoms bujoti.
Vienas pirmųjų neatidėliotinų uždavinių, kylančių politikams – kuo
skubesnis vadinamojo „Klaipėdos paketo“, pagrįstai pervadintino „Alytaus
paketu“, patvirtinimas be jokių švelninimų, numatant griežtesnes įmonių
atsakomybes, jų veiklos priežiūros ir stabdymo už reikšmingus
pažeidimus principus. Negalima paisyti verkšlenimų apie tariamą
investicijų žlugdymą, administracinę naštą, neapsimokėjimą padangas
naudoti asfalto ar kitų produktų gamybai; negalima klausyti ir atliekų
verslo pasakų, jog visos Lietuvoje susidarančios padangų atliekos
puikiai sutvarkomos, o tikroji problema tik iš kaimyninių šalių įvežtos.
Blefas! Alytaus gaisro pasekmės aiškiai
parodė, jog ankstesnio nuolaidžiavimo kaina yra gerokai didesnė, nei bet
kokia reali ar tariama našta verslui, įvertinus žmonių sveikatos,
aplinkos taršos kainą, ūkininkų patirtus nuostolius dėl jų produkcijos
išėmimo iš rinkos, bei kito verslo reputacijos žalą. Negebantys ar
nenorintys tvarkytis teužleidžia vietą pasiteisinimų ir lengvatų
neieškantiems verslams, aplinkosaugoje ir atliekų tvarkyme matantiems
ekonomiškai naudingas galimybes.
Naudotos padangos – puiki žaliava tausojant
išteklius, aplinką ir lėšas
Veiksmingam padangų sutvarkymui pirmiausiai būtinas platus požiūris. Po
gaisro vykusiuose pasitarimuose aiškiai akcentuota, kad net perdirbtos į
granuliatą padangos toliau liks sandėliuose, rizikuojant užsidegti. Jas
būtina paversti naujais, naudingais ir paklausiais gaminiais.
Laimė, kad netrūksta tam pasiruošusių entuziastų, jau įrodžiusių, jog
tai tikrai įmanoma. Šiandien vis garsiau kalbama apie padangų gumos
panaudojimą asfalto gamyboje, guma modifikuotų bitumų pavidalu. Tas
sėkmingai daroma JAV, Ispanijoje, Lenkijoje, Vokietijoje, Švedijoje.
Deja, vos prabilus apie galimybę dalį asfalto žaliavos komponentų
Lietuvoje pakeisti padangų guma, kaipmat sulaukiama kontrargumentų apie
patirties ir praktikos stoką.
VGTU mokslininkai linkę stabdyti šią
iniciatyvą, reikalaudami detalesnių tyrimų; užtikrinta vos 4 proc. gumos
miltelių proporcija asfalto sudėtyje, kas gerokai per mažai, kad
skatintų investicijas į šią sritį (reikalingi bent 25 proc.). Ar tyrimų
stoka tikrai pagrindinė priežastis? Drįsčiau suabejoti, vertindama
ankstesnius jau pasitvirtinusius trukdžius naujų galimybių proveržiui.
Biurokratai reikalauja savų studijų, neišvengiamai lydimų ilgų užsakymo,
parengimo, paskelbimo terminų, papildomų biudžeto lėšų. Nevertinčiau to
rimtai; ši problema išsprendžiama, jei norima ir ieškoma būdų ją
išspręsti.
Padangų granuliatas sėkmingai naudojamas
žaidimų, sporto aikštelių ir šaligatvių dangų, automobilių kilimėlių,
asfalto valymo šepečių, taip pat apsauginių kelio barjerų ir atšvaitų
stulpelių gamybai. Pasiruošusio verslo mūsų šalyje jau yra, tačiau jų
veikla trukdoma eile sudėtingų baime ar nenoru paremtų barjerų. Padangos
puiki žaliava energijai gauti cemento gamyboje. AB „Akmenės cementas“
gali sudeginti nemažą dalį jų, sėkmingai jomis pakeičiant taršią akmens
anglį, gamybos procese panaudojant net jų pelenus. Tam naudojama vos 5
tūkst. tonų padangų, nors kasmet susidaro jų apie 40 tūkst. tonų.
Žiedinės ekonomikos prioritetas krypsta aukštos pridėtinės vertės
gaminių link, deginant tik jau nebeperdirbamas ar sunkiai perdirbamos
modifikacijos padangas. O į rinkos duris vis garsiau besibeldžiantys
socialiai atsakingo, toliaregiško verslo entuziastai, pasiruošę ne tik
išnaudoti naujas antrinių žaliavų galimybes, bet diegti visas
pažangiausias apsaugos nuo taršos ir gaisrų technologijas.
Bėda, kad entuziazmą ir ambiciją eiti iki
galo stabdo šiai veiklai reikalingų leidimų biurokratiniai barjerai. Kai
leidimo neišdavimo priežastimi įvardijama abejonė ar turės paklausą
produktai iš antrinių žaliavų, ambicingu žiedinės ekonomikos keliu
einančios ES šalyje, toks biurokratų atsikalbinėjimas, nuolaidžiaujant
neatsakingam, gaisrais rizikuojančiam verslui, nebeatlaiko jokios
kritikos. Toks požiūris leidžia desperatiškoms pasenusio požiūrio
pastangoms išsaugoti užsikonservuotą, patogią pozicija, kurią vis labiau
drebina grėsmė pralaimėti konkurencinę kovą naujas galimybes
įžvelgiantiems ir atsakingai dirbantiems.
Draugiškumo aplinkai, visiškai nekuriant atliekų, link
Tikiuosi, po gaisrų ir pagrįstos kritikos
ledai pagaliau pajudės. Apmaudu, kad į jau seniai akivaizdžias ydas
pradėta reaguoti tik po to, kai jas į dienos šviesą iškėlė Alytaus
gaisras; matyt tai reiškia, kad iki šiol niekas į jas nežiūrėjo rimtai.
Tikiuosi, kad nuo šiol į pavienių idealistų šūkavimą nebebus taip
lengvabūdiškai numota ranka, o kelias pažangiems, naujo požiūrio verslo
entuziastams atvertas. Juo labiau, kad šis siekis aiškiai įvardytas
ambicingoje ES žiedinės ekonomikos strategijoje, o kūrybiški,
aplinkosauginiams idealams ištikimi verslininkai tai jau ne kartą įrodė
konkrečiais savo darbais.
Veiksmingos sankcijos už nesutvarkytas padangas, šias lėšas nukreipus
padangų perdirbimui, sutvarkytų perdirbtų padangų kriterijai,
„sutvarkymu“ griežtai laikant tik į produktus ar žaliavą perdirbtas yra
svarbūs ir neatidėliotini sprendimai. Šiuos pasiūlymus jau registravau.
Draudimas atliekų verslu užsiimti bankrotų turėjusiems ar atliekų
srityje nusikaltusiems taip pat registruotas.
Visų antra, kaip ir bet kuriai
besivystančiai rinkai, padangų perdirbimo pramonei reikalinga valstybės
paskata ir rinkos reguliavimo aspektai – subsidijos, žalieji pirkimai,
įpareigojimai valstybiniuose projektuose, naudoti gaminius tik iš
antrinių žaliavų, daug kitų aspektų, atveriant erdvę kūrybiškumui,
naujoms galimybėms, pažangiems aplinkai draugiškiems verslams, naujoms
darbo vietoms ir pigesnei vietinei žaliavai.
Į atliekų tvarkymą šiandien būtina žvelgti ne kaip į prievolę, o kaip į
toliaregiškų sprendimų visumą, pasinaudojant lengvai prieinamomis,
tiesiai į rankas krentančiomis priemonėmis savo šalyje užtikrinti
perspektyvią ir pažangią žiedinę ekonomiką.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą