Apie pokyčius tvarkant atliekas, siekius
ir naudą kiekvienam šalies gyventojui žurnalistė Genovaitė Paulikaitė
kalbasi su Seimo Aplinkos apsaugos komiteto nare Virginija Vingriene.
Kuo besibaigiantys metai Jums buvo ypatingi?
Palyginti su praėjusiais metais,
2018-ieji buvo kiek lengvesni – atsirado įdirbis, įgijau daugiau
patirties, įpratau deramai prioretetizuoti savo veiklas pagal tai, kokie
darbai jau negali laukti, o kurias idėjas dar reikia pabrandinti.
Atitinkamai, su įgyta patirtimi įdomesnė tapo ir parlamentinė veikla.
Pajusti ūgtelėjusį profesionalumą buvo tikrai malonu: galėjau teikti
sudėtingesnius, labiau reikalingus įstatymų pakeitimo projektus, spręsti
problemas į jas žvelgdama labiau iš politiko kompetencijos srities,
pagal kompetenciją deleguodama darbus vyriausybės institucijoms.
Kokiais 2018 metų darbais džiaugiatės labiausiai?
Kaip ir dera pagal mano veiklos
kryptį, pateikiau daug atliekų tvarkymo sistemos tobulinimui skirtų
pataisų. Daugeliui jų buvo pritarta po pateikimo, įsibėgėja jų svarstymo
procesas. Ryškiausi pavyzdžiai: padangų atliekų tvarkymo sistemos bei
mokesčio už aplinkos teršimą pakeitimai, mokesčio naštos gyventojams ir
verslui sumažinimas.
Atliekų tvarkymo srityje įvesta
labai svarbi depozito sistema. Tai labi paveiki motyvavimo priemonė,
paskatinusi piliečius efektyviai rūšiuoti pakuočių atliekas. Sistema
buvo mano iniciatyva išplėsta, į ją įtraukiant vyno, stipriųjų
alkoholinių gėrimų, stiklainių iki trijų litrų, taip pat vadinamųjų
tetrapakų tarą. Deja, pataisos priėmimo procesas dar 2017 m. balandį
užstrigo Aplinkos ministerijos koridoriuose, ir ministerija iki šiol
neparengė sistemos išplėtimo kaštų analizės, nors Vyriausybė jau yra
pateikusi teigiamą išvadą. Viliuosi, kad pasikeitus Aplinkos
ministerijos vadovybei, ledai šiuo klausimu pajudės. Na, o Seime šio
klausimo svarstymas į darbotvarkę bus įtrauktas jau pavasario sesijos
pradžioje. Sėkmės atveju, nuo 2020 m. turėtume galimybę į taromatus
nešti visą išvardytą tarą. Taip nuo šiukšlių apsivalys paežerės, sumažės
buitinių atliekų konteinerių turinys. Atitinkamai nukris atliekų
tvarkymo sąskaitos gyventojams, o perdirbėjai turės aukštos kokybės
žaliavos perdirbimui. Manau, kad šiuo atveju Seimas neturėtų per daug
skaičiuoti, pabrangs ar ne alkoholiniai gėrimai išplėtus depozito
sistemą. Turėtume žiūrėti, kas geriau aplinkai, gyventojams. Geriausia,
jei stiklas iškart būtų renkamas kaip antrinio perdirbimo žaliava.
Plastikinės taros surinkimui naudojama depozito sistema parodė, kad
ekonominė paskata labiau nei mokymai ir visuomenės švietimas motyvuoja
žmones rūšiuoti atliekas. Tikiuosi, kad pavasario sesijoje mes
pasistūmėsime į priekį ir dėl padangų depozito. Ketinu iki pavasario
sesijos užregistruoti įstatymo pataisą, įteisinančią padangų depozito
sistemą.
Dar vienas svarbus žingsnis –
atliekų deginimo kausimas, turintis bendra su atliekų deginimo jėgainių
statybomis Vilniuje ir Kaune. Netyla ginčai dėl to, ar Lietuvai reikia
tokių deginimo pajėgumų, kuriems gali pritrūkti savų atliekų? Tai ir
aplinkosauginis, ir žmonių sveikatos klausimas, o svarbiausia, kad už
tariamai pigesnį Vilniaus, Kauno, Klaipėdos šildymą deginat atliekas,
sumokėti turėtų visų kitų šalies regionų gyventojai, patys negaudami
jokios naudos. Tai ankstesnių vyriausybių klaida, kurią privalėjome
taisyti. Seimas rugsėjo mėnesį apribojo tokių objektų statybas – jos
gali būti statomos ne arčiau kaip už 20 kilometrų nuo daugiabučių
gyvenamųjų namų. Šį įstatymą buvo labai sunku priimti – prezidentė jį
buvo vetavusi, tačiau Seimas prezidentės veto vis dėlto atmetė.
Jei minėti deginimo pajėgumai būtų
išplėsti, dėl to būtų ne tik teršiama aplinka, bet ir stabdomi
regionuose besikuriantys atliekų perdirbimo verslai. Taip prarastume
galimybę sukurti papildomų darbo vietų, o rūšiavimas taptų beprasmis.
Seimas jau pritarė mano registruotoms pataisoms, kuriomis degintinų
atliekų kiekis apribojimas iki 500 tūkst. tonų, ir uždraudžiamas
degintinų atliekų importas į Lietuvą. Atliekų deginimas kelia rimtą
grėsmę aplinkai ir žmonių sveikatai, todėl svarstant šiuos klausimus į
procesą aktyviai įsitraukė ir gyventojai. Surinkta 12 tūkst. vilniečių,
10 tūkst. kauniečių parašų.
2018 m. taip pat surengiau dvi
konferencijas atliekų perdirbimo galimybių ir sprendimų temomis. Jose
dalyvavo verslininkai, mokslininkai, atliekų tvarkytojai. Tai buvo
vienas impulsų, paskatinęs racionalių sprendimų atliekų tvarkymui,
perdirbimui paieškas.
Galiausiai, registruota dar viena mano
pataisa dėl taromatų įrengimo kaimo vietovėse, atlaisvinant mažas kaimo
parduotuves nuo prievolės priimti depozitinę tarą rankiniu būdu; kas
joms yra didelė administracinė bei finansinė našta, kuri dar labiau
padidėtų išplėtus depozito sistemą vyno, stiprių alkoholinių gėrimų ir
stiklainių taros surinkimu. Dėl šios priežasties, taromatų įrengimas
kaimo vietovėse svarbus siekis. Jei pavyktų pastatyti bent po vieną
taromatą seniūnijoje, problema būtų išspręsta. Jei vienam
administratoriui aptarnauti visus taromatus būtų per sudėtinga, galima
pasitelkti ir kitus. Taromatų įrengimas kaimo vietovėse būtų naudingas
ir gyventojams, jiems būtų supaprastintas užstatinės taros gražinimas.
Taigi Seimui priėmus mano iniciatyvai, bus žengtas dar vienas racionalus
žingsnis atliekų tvarkymo srityje, paskatinantis jų rūšiavimą ir ėjimą
žiedinės ekonomikos link.
Kokią įtaką šios pataisos, jei bus priimtos, turės atliekų tvarkymo paslaugos kainai?
Vienareikšmiškai bus sumažinti
atliekų tvarkymo paslaugų kaštai. Vienas jų – sąvartyno vartų mokestis.
Europos Komisija reikalauja jį kelti, kaip atgrasymo nuo atliekų
šalinimo sąvartynuose priemonę. Deja, neturint tobulos atliekų rūšiavimo
sistemos ir perdirbimo infrastruktūros, tai guls ant gyventojų pečių.
Tad gruodžio 20 d. Seimas pritarė mano su kolegomis parengtai pataisai
atidėti sąvartynų vartų mokesčio kėlimą. Per tą laiką turime dėti visas
pastangas dėl rūšiavimo skatinimo (tiek depozito sistemos išplėtimo,
tiek kitose srityse), ieškodami priemonių skatinti atliekų perdirbimą.
Kartu su ES paramos galimybėmis, minėtų atliekų šalinimo sąvartyne ir jų
deginimo vartų mokesčių perkėlimas į valstybės biudžetą būtų vieni iš
lėšų šaltinių, kurioms ankstesnė Aplinkos ministerijos vadovybė nerodė
dėmesio. Draugiškumo aplinkai tendencijos, mano giliu įsitikinimu, turi
būti diegiamos meduolio, ne botago principu – nebaudžiant gyventojų
dideliais atliekų tvarkymo kaštais, o atveriant jiems patrauklias,
pigesnes, skatinančias galimybes. Su tokia intencija ir esame nusiteikę
dirbti visus ateinančius metus.
Atliekų perdirbimo klausimą
kėlėte jau 2017 metais. Ar pavyko kiek nors pasistūmėti į priekį,
padedant skintis kelią žiedinei ekonomikai?
Deja, kad ir kaip man norėtųsi
žaibiškų pokyčių, juos pasiekti nėra labai paprasta ir lengva. Verslas
labai domisi šiomis atsiveriančiomis galimybėmis, bet rizikuoti be
paramos sunkiai drįsta. Neatsakingos investicijos į deginimo jėgaines,
taip pat entuziazmo nepridėjo. Baiminamasi dėl lengviausiu keliu
naikinamos žaliavos stygiaus. Be to, Žiedinė ekonomika dar tik skinasi
kelią ir kitose ES šalyse. Bet aš esu optimistė. Svarbu nenuleisti rankų
ir eiti iki galo, siekiant tikslo, atveriant kelius pažangos galimybės,
naujam požiūriui. 2018 m. spalį Europos Parlamente buvo priimta
Plastiko tvarkymo direktyva. Vadovaujantis ja, nuo 2021 m. ES bus
uždrausti kai kurie plastikiniai gaminiai – vienkartiniai stalo
įrankiai, lėkštės, gėrimų šiaudeliai ir pakeliai, ausų krapštukai bei
balionų lazdelės. Į draudžiamų plastikinių produktų sąrašą įtraukti ir
produktai, pagaminti iš okso-degraduojančių plastikų, bei greito maisto
pakuotes iš polistireninio putplasčio. Dar prieš priimant Plastiko
tvarkymo direktyvą, Seime buvau įregistravusi įstatymo pataisą, kuria
siūliau Lietuvoje uždrausti aerobiškai skaidžių pakuočių naudojimą.
Dirbsiu ir kitais klausimas. Juo labiau, turime surasti būdų, kaip ES
paramą nukreipti ne deginimui, kaip seniai atgyvenusiai technologijai, o
aplinkai draugiškiems pažangiems atliekų tvarkymo būdams, ėjimui
žiedinės ekonomikos keliu. Europos Komisija tam mieliau pritartų. Juo
labiau, kad einant žiedinės ekonomikos keliu vis labiau bus diegiamas
eko dizainas jau pačiam produkto kūrime bus užtikrinta atliekų
susidarymo prevencija, užtikrinant produktų ilgaamžiškumo, galimybės
juos atnaujini, pagerinti kokybę, jų antrinio panaudojimo, perdirbimo
aspektus. Taigi, žvelgiant į perspektyvą ne tik šalinti sąvartynuose,
bet ir deginti nebeliks ką. Juo labiau, žinant verslo dinamiškumą ir
kūrybiškumą labai tikėtina, kad su laiku perdirbama ir žaliava kitiems
produktams gali tapti absoliučiai viskas. Prie to ir norėtųsi prisidėti,
atveriant kelius šioms galimybėms. Juo labiau, man šios pažangos
norėtųsi greitai.
Sekite Virginijos Vingrienės Facebook paskyrą: https://www.facebook.com/vvingriene/.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą